söndag 29 maj 2011

80-talist - javisst

Sådana här bittra inlägg gör mig lite matt. Ann Charlott Altstadt dömde förra veckan ut alla 80 -och 90-talister som blåsta, genom att hänvisa till Elin Kling, Sofi Fahrman och Blondinbella, som enligt Altstadt mjukryggat och okritiskt förespråkar allt som föder dem. Efter stort gensvar svarade Altstadt i dag att hon inte åsyftat generationen som sådan, utan mer att vi lever i en blåst tidsanda. När Altstadt växte upp i proggens och punkens anda protesterade man mot orättvisor och engagerade sig för en bättre värld.

Just nu är jag rätt matt ändå, men vore jag lite piggare så skulle jag gärna raljera över att Altstadt dömer en hel generation utifrån tre unga kvinnors kommersiella framgångar; raljera över hur det största problemet med min generation skulle vara att det finns för många drivna tjejer som ser till att själva profitera på samhällets förväntningar om vad som intresserar unga kvinnor; raljera över att det är samma samhälle som Altstadt med sina proggvärderingar en gång i tiden försökte förändra genom att inte raka sig under armarna.

Men nu nöjer jag mig i stället med att vara ytlig och oengagerad - som den 80-talist jag är - varför min enda kommentar blir: Ann Charlotte Altstadt är inte bara blåst; hon är ful också.

Inga kommentarer: