onsdag 4 mars 2009

Min uppfattning om Arbetsförmedlingen - oförändrad

Min favvomyndighet Arbetsförmedlingens generaldirektör Angeles Bermudez-Svankvist var en av talarna under dagens lunchseminarium. Hon var faktiskt riktigt inspirerande, och jag kände för en liten stund hopp om mina skattepengars bidrag till arbetslösheten.

Eftersom både jag och AKJ har en fantastisk erfarenhet av kontakten med Arbetsförmedlingen gick vi fram för att ställa några frågor till Bermudez-Svankvist.

Jag och AKJ:
- hej, vi har båda varit i kontakt med Arbetsförmedlingen för att söka jobb, men inte upplevt att vi fått någon hjälp.

Bermudez-Svankvist
- behöver ni någon hjälp då?

Jag:
- eh... nej, men min handläggare vet inte vad en civilingenjör gör...

- är du civilingenjör? Det söker de flera stycken i Västerås; jag var där i går.

- ok, tack, det var ju ett tips... men jag går till Arbetsförmedlingen enbart för att få ut min a-kassa.


- ja, det är klart, du måste ju visa att du söker jobb, det är en myndighetsutövning.


- självklart, men vore det inte bättre med olika nischade arbetsförmedlingar, liksom man har branschspecifika a-kassor?


- det är inte jag som bestämmer, det gör regeringen.


- jo, det känner jag till, men du kanske har en åsikt?


- nej, det har jag inte; nu måste jag gå iväg, men lycka till!


Jag har fortfarande inte fått klart för mig vad en myndighet med 10 000 anställda och en omsättning på 58 miljarder egentligen är till för. Kanske kan jag ändra min uppfattning den dag Arbetsförmedlingen börjar redovisa årlig statistik för hur många jobb de egentligen förmedlar.

,

1 kommentar:

Anonym sa...

En per år och anställd enligt tidningarna... är du förvånad?