onsdag 11 mars 2009

"Ung kvinna i karriären..."

AKJ uppmärksammade mig på att Pontus Schultz skrivit om VA-lunchen vi besökte förra veckan i Stockholm City. Det komiska var att han tagit upp en fråga jag ställt under seminariet. Såhär skriver han:

På ett seminarium jag ledde i veckan ställde sig en ung
kvinna i karriären upp och ställde en fråga till panelen.
Hon ville gärna vara en prestigelös person som inte var
rädd för att kavla upp ärmarna, sa hon, men konstaterade
också att hon lite för många gånger ombetts koka kaffe och
kopiera papper. Hur kunder hon på ett
vänligt sätt påpeka det, undrade hon?
Svaret kom omedelbart från Arbetsförmedlingens
generaldirektör Angeles
Bermudes Svankvist:
”Säg upp dig! Direkt. Det där är ett
symtom på en usel kultur. Duktiga
människor får alltid nya jobb”.
Och det är nog vägen framåt.

Förutom det komiska i att Arbetsförmedlingens generaldirektör uppmanar någon att säga upp sig, så har hon rätt. Jag sa upp mig från jobbet på Nordea, där min niveacrèmesburk till chef beordrade mig att kopiera papper och slicka kuvert. Det beslutet har jag aldrig ångrat.

, , ,

Inga kommentarer: