lördag 3 augusti 2013

Barbie - ingenjör?

Måste slänga in en bild på en av födelsedagspresenterna som Ami fick av mig när hon fyllde fyra år tidigare i sommar: "Barbie - I can be an engineer", dvs en Barbie som har rosa laptop och smartphone, Bluetoothheadset och binärkod på blusen.

Visst kan man säga mycket om Barbiedockan kontra utseendefixering och könsroller. Jag tycker emellertid att det finns en poäng med att ge ingenjören en alternativ bild, förslagsvis i form av en kvinna som gillar rosa och har glittriga tights. Vidare, vill Ami leka med dockor och klä dem i fina kläder, så är det ingen lek som jag tänker nedvärdera.

Som moster och gudmor måste man dock se till att barnets samtliga intressen tas om hand. Utöver en extra outfit till Ingenjörs-Barbie, så bestod mina övriga presenter av en pedagogisk bok med "sifferskoj" samt Prinsessan Estelles Bönbok.

Det rådde inget tvivel om att Ingenjörs-Barbie blev uppskattad (oavsett om mitt genuspolitiska budskap gick fram).

Inga kommentarer: