måndag 18 november 2013

Gekås i Ullared

Vilken fyndhelg det har varit! Jag mår ju liksom lite dåligt av att köpa saker till ett pris som jag vet är lägre någon annanstans - oavsett prisklass - och jag är dessutom förtjust i sociala experiment, varför ett besök till Gekås i Ullared har varit en tanke. Min kompis Helena är av precis samma uppfattning och i fredags slog vi slag i saken.

01:30 i fredags påbörjades den knappt 40 mil långa bussfärden från Örebro ned till Sveriges fyndmekka. 06:45 var vi framme och shoppingen påbörjads omedelbart. Tvättmedel, tandborstar, skokräm, leksaker, underkläder, toapapper mm var några av fynden och jag tycker faktiskt det rådde en riktigt gemytlig stämning. Mina sammantagna reflektioner såhär i efterhand är emellertid att du, för att uppskatta Gekås, bör:

- vara en proffsshoppare; dvs en person som har förmågan att spotta guldkornen och som inte räds lite trängsel.

- om inte vara en bra bilförare, så i alla fall en bra kundvagnsförare. Framåt lunch var där så mycket folk att gångarna påminde om en trefilig motorväg i godtyckligt land med dysfunktionell infrastruktur. Det gäller att kunna kryssa sig fram men ändå hålla erforderligt avstånd. Vana av fickparkering är också en egenskap som kan komma till nytta.

- inte vara alltför kräsen när det gäller fikamöjligheter. Tanken är inte att besökarna ska dricka kaffe - de ska handla. Det lilla caféet som finns precis mitt i varuhuset erbjuder således endast kaffe och en Selectaautomat.

Efter ett par intensiva shoppingtimmar pustade jag och Helena ut med varsitt glas vin inne på Ullareds lokala Harry's. Även vinet var billigt.

Stilstudie

Kvittot var kunde jämföras med en till hälften förbrukad toarulle

Några av fynden. Av alla varor var det endast en som kostade över 100kr (tandborstar till eltandborsten - ibland måste man unna sig)

Inga kommentarer: