torsdag 2 april 2009

Att blogga som arbetslös...

Min blogginspiration är lite sämre än vanligt. Dock, jag fick tips av Åsa om arbetslöse Jenz Kjellberg som fått nedsatt ersättning från a-kassan på grund av sitt bloggande. Jenz blev uppsagd från Volvo i vintras och erbjöds då att börja blogga om livet som arbetslös för Smålandsposten. Trots att detta uppdrag är oavlönat så räknas det som "sysselsättning" och Jenz får därmed reducerad a-kassa.

Att blogga privat går bra (puh!), men att utföra arbete åt ett företag eller en organisation går tydligen inte. Jag instämmer till fullo i att man som arbetslös ska ägna sin tid till att söka jobb; det ligger i individens eget intresse, även om det tyvärr finns undantag. Mitt jobb just nu är att söka jobb. På samma sätt är det en självklarhet att a-kassan blir reducerad om man har någon form av inkomst.

Däremot, om man drar en parallell till Arbetstidslagen så måste jag ändå fortfarande ha rätt till fritid och vila. Det vill säga, precis som arbetstagare har rätt till rast efter max 5h arbete och heller inte under fyra månader får ha en genomsnittlig arbetstid som överstiger 48h under en sjudagarsperiod, så måste en arbetslös få ägna sig åt något annat än jobbsök med jämna mellanrum.

Jag själv har haft planer på att börja volontärjobba hos Stadsmissionen, nu när livet liksom stannat upp lite och jag funderar på vad jag vill göra. Detta skulle givetvis inte vara av sådant omfång att jag inte skulle kunna fortsätta med uppdraget den dagen jag börjar arbeta igen.

Men dessa planer får skrinläggas, åtminstone så länge jag är arbetslös. Såvida jag inte vill vara den som tar del av Stadsmissionens verksamhet...

Inga kommentarer: