lördag 12 december 2009

Nobelklänningar

Det är faktiskt dags att leka modeblogg igen - Nobelklänningarna måste hissas och dissas! Typiskt nog var jag på extrainsatt körövning i går, men fick några flashrapporter via sms från mamma och S.

Först och främst tycker jag båda sessorna lyckades väldigt bra. Vickans lila var en höjdare; enkel men med en touch i form av en liten volangdetalj på axeln. Maddes nobeloutfit var (förstås) lite mer utmärkande; smaragdgrön med ränder av svart spets. Det jag ständigt har lite svårt för är alla dessa smycken. Vackra och glittrande - absolut - men jag tycker det blir för mycket med tiara, halsband och därtill örhängen; i synnerhet när samtliga är av det större slaget... Men jag förmodar att appellen lyder "more is more" när det kommer till kungliga smycken och nobelsammanhang.

För att återgå till kläderna, så hade Silvia av allt att döma gjort en Maria von Trapp och sytt om sovrumsgardinen till någonting tvådelat. Trist när hon faktiskt har en stor garderob fylld med eleganta aftontoaletter (eller har drottningen ännu inte fått tillbaka sina klänningar sedan utställningen i Vita Havet på Slottet?).

Maud Olofsson borde lära sig att mörkt och matt förminskar, medan ljust och blankt förstorar. Lena Adelsohn har gjort bra ifrån sig tidigare år, och torsdagens svarta halterneckklänning (vintage, förklarade hon) gjorde ingen besviken. Likväl, återigen detta krimskrams om halsen! Klänning som glittrar => inget behov av halsband som glittrar. Men visst, det var ju nobelfest...

Oj, vad jag är elak mot alla; egentligen är jag ju bara bitter för att jag själv aldrig får gå på nobelfesten... Jag kan faktiskt ge lite beröm också. Akademiledamoten Per Wästbergs fru Sofia bar även detta år en nysydd klänning från Lars Wallin. Ja, då blir det helt enkelt ofta bra.

Hovets presschef Nina Eldh skötte sig också bra, liksom Prinsessan Christina. Medicinpristagaren Elisabeth Blackburn bar kanske ingen jättefin klänning (men allt är ju relativt...) - den skulle liksom kunna vara från Aksara el dyl - men hon höll ett sådant trevligt tal så jag gillar henne ändå.

Det var allt för i år. Godnatt.

1 kommentar:

A sa...

Eftersom jag då inte fick se nåt alls av festen så tycker jag de är kanon att få en bra uppdatering o sammanfattning här, perfekt. Bra jobbat MiaLotta!! :)