torsdag 24 september 2009

Nomenklatur

I dag blev jag kallad på ett möte i "Lille Skutt", våning "ÖK". Det är lite skoj på mitt nya jobb, för våningarna har inte renodlat sifferbenämningar, utan emellanåt dessutom ord och akronymer. Min våning heter exempelvis Malmskillnadsgatan 2. 2:an för att det är plan 2 och Malmskillnadsgatan... ja, för att det inte är jättelångt ifrån Sergels Torg, kanske, vilket är byggnadens adress...

Nåväl, om nomenklaturen är lite förvirrande, så har man åtminstone tänkt till i hissen genom att ha försett hissknapparna med benämningar i enlighet med våningsnamnen. Följaktligen kunde jag lugnt trycka på "ÖK" för att ta mig till "Lille Skutt" och sagolandet.

Om Stockholm har några katakomber så var det dem jag befann mig i när jag steg ut ur hissen. Jag började nästan tro att jag kommit fel, när jag fick syn på en typiskt kostymklädd bankman som jag kunde fråga. Något besvärat frågade jag om han visste var detta mötesrum låg, eftersom jag stämt träff med ett antal personer.

Mannen tittade förundrat på mig (under vilka millisekundrar jag hann tänka att mötesrummet självklart inte kunde heta som en sagofigur, utan att jag missförstått det hela, och sedan skulle få pris som "Årets pajas" på julfesten...), sedan sken han upp och svarade: "Just ja, de skulle ha varit i Lille Skutt, men så bytte de till Skalman i stället".

Hade inte "Fraggelberget" varit mer passande?

Inga kommentarer: