söndag 20 september 2009

Synd

Hemma efter en trevlig kväll med E på Lokal (stället heter så; jag är inte fullt så gammal att jag refererar till "lokal" när jag är ute och roar mig) och druckit vin. Mer än ett glas. Men innan jag hann så långt så genomgick jag ett smärre kaos.

Enligt Dr Albans "Aftonbladet frågar fem" så betyder ordet synd att "något man vill ska hända inte händer". Jag är till större delen beredd att hålla med, men i dag har jag verkligen syndat på annat sätt.

Denna helg är den första normala helg på länge; det vill säga, en helg hemma i Stockholm, utan besök och utan andra åtaganden (vilket för övrigt på intet sätt är negativt). Detta har medfört en ackumulering av saker såsom damm och smutstvätt. För att undvika att mitt parkettgolv skulle komma att transformeras till en grå heltäckningsmatta, samt att nästa veckas underkläder skulle komma att utgöras av begagnade, ut-och-in-vända, diton, så var det dags att vidta åtgärder.

Jodå, jag hann både städa, promenera, gå till återvinningsstationen och ägna mig åt allmänt hemmapyssel; likväl, tvättprojektet ställde till det lite... När jag insåg att det var hög tid att förbereda kvällen, var min enda klädidé jeans, ett grönt linne och min vita omlottblus. Jeansen var ok, men såväl linne som blus låg i tvättstugan, mer eller mindre torra. Tiden gick i vanlig ordning två kvart i timmen, så till slut tvingades jag ta det tidsoptimerande beslutet att dra på mig de nytvättade plaggen precis innan jag skulle gå.

Sagt och gjort - jag tog på mig jeans, skor, väska och drog på mig skinnjackan för att täcka mina mer vitala delar, och lubbade sedan järnet ned i tvättstugan. På med kläder (ja, det är mer än bra insyn i tvättstugan när lampan är tänd och det är mörkt ute... tidspressen fick helt enkelt gå före integriteten) och lämna övriga tvättattiraljer till sitt öde. Nätt och jämt påklädd, med blött hår och stirrig uppsyn mötte jag till slut E på Kungsholmen, inte mindre än en halvtimma sen.

Nu när jag kom hem för en stund sedan var jag förstås tvungen att ta reda på övrig tvätt. Energin räcker dock inte längre än att jag har föst ihop allt i en av tvättvagnarna och tagit med mig rubbet upp i lägenheten (och det satt uppe lappar härom veckan att man absolut inte får lägga beslag på tvättvagnen...). Till råga på allt har jag heller inte gjort rent luddfiltret.

Tvättstugan har följaktligen denna dag behövt stå ut med blottande, stöld och vanäran. Det skulle nog till och med Dr Alban kallat för synd. Det är inte stabilt.

1 kommentar:

A sa...

Haha, på ett sätt undrar jag; Varför förvånar inte det här mig?? Och på ett annat sätt undrar jag; Hur lyckas du?? :)
Men du tillför lite spänning i huset o de gillar vi :)