torsdag 29 juli 2010

Lekande lätt

Jag drar en lättnadens suck. Vi har haft barnkalas här för barn mellan 1 och 12 år. Visserligen var hela släkten på middag, men det är just barnen som är det bestående intrycket och anledningen till mitt suckande.

Som yngst av "de stora" faller det allt som oftast på min lott att agera lektant vid dessa tillställningar. Nu är det väl förvisso lite trevligt att det finns folk - om än intet bättre vetande ungar - som tycker jag är cool. Likväl, fick jag önska så skulle jag ju ändå föredra en något lugnare fanclub... Dessbättre har jag under åren insett att det finns aktiviteter som får barnen att sitta still (eh, ett litet tag i alla fall):

1) Måla naglarna. Fungerar även på gossebarn under fem år. Alla sitter andäktigt runt bordet medan jag omsorgsfullt och med långsamma penseldrag målar en i taget. Därefter måste alla sitta blickstilla med armar och ben (självklart inbegriper detta även tånaglarna) rakt ut i minst en kvart. Fantastiskt.

2) Dagens nya idé: grilla marshmallows över levande ljus. Samma här, sitta still är det som gäller - annars blir det inget gottande! Med sega marshmallows i munnen håller de sig dessutom tysta i flera minuter.

Jag borde nästan bli dagisfröken (alt börja blogga för Mama...)!

Inga kommentarer: