söndag 11 september 2011

9-11

Elfte september. Två små ord, som har kommit att få en så stor innebörd. Jag satt i en datasal på KTH och höll på med ett grupparbete den där tisdagen för exakt tio år sedan. AK skickade ett sms om att ett flygplan hade flugit in i det ena tvillingtornet, och precis som de flesta andra förutsatte jag att det var en olycka - tills jag fick ett till sms från AK, där hon skrev att ännu ett plan kolliderat med det andra tornet.

När jag senare kom hem till mitt lilla studentrum på Gärdet, betraktade jag den tavla över Manhattan, som jag ett par månader tidigare hade köpt av en gatuförsäljare i New York. Tavlan hade blivit stående i garderoben fram tills bara någon dag innan, då jag äntligen hade kommit mig för att spika upp den på väggen.

Den välkända stadssiluetten var för alltid förändrad.

Inga kommentarer: