söndag 6 oktober 2013

“Chaos was the law of nature; Order was the dream of man"

Jag skriver alltför sällan. Och jag märker att jag saknar det. Anmälde mig till och med optimistiskt till en skrivkurs på distans för att sätta lite press på mig själv. Resultat: jag mejlade just kursledaren och bad om ursäkt för att jag inte levererat de senaste tio skrivuppgifterna...

För att bli bättre på att optimera min tid satte jag precis på Veronica Maggios nya och började googla på "struktur i vardagen". Fick upp en mängd resultat om hur man sorterar sin inbox, gör överskådliga priolistor, endast tackar ja till möten med en tydlig och relevant agenda, osv, osv... Men - allt sådant kan jag! Tro det eller ej, men på mitt jobb är jag rätt strukturerad, det är jag liksom tvungen att vara. Mitt problem är i stället att jag är så otroligt dålig på struktur i min privata tillvaro.

Emellanåt - nej, alltför ofta faktiskt - ser det ut som om det varit inbrott här hemma. Då menar jag alltså inte av sådana tjuvar som tar rubbet, sorterar ut vad som finns av värde och sedan lämnar resten på Skärholmens loppis. Nej, då tänker jag på den sortens inbrott där gärningsmännen rafsar igenom precis allt, vänder upp och ned på hela lägenheten och snor med sig det som torde vara intressant. Vidare kan jag komma hem sent från jobbet, stupa i säng och först när jag lagt mig inse att jag inte ätit någon middag. Och är jag hemma en kväll kan timmarna lik förbannat rusa iväg och plötsligt lägger jag mig alldeles för sent igen, helt utan anledning.

Följaktligen ändrade jag sökningen till "struktur i hemmet" och fick vips upp träffar från "Autismforum", "Enheten för kommunpsykiatri och boendestöd", "Hjälpmedelsinstitutet"... Ja, sidor avsedda hjälpmedel och åtgärdsprogram för personer med handikapp och särskilda behov. Jag är ju faktiskt en i övrigt relativt välanpassad samhällsmedborgare med arbete, välskött ekonomi och tomt brottsregister. Jag måste väl kunna hålla ordning på mig själv!?

Nej, hädanefter ska det skapas rutiner! Steg 1 är mina sömnvanor; steg 2 mina matvanor; steg 3 blir klädvanorna, dvs inte ha gångna veckans outfits, ren tvätt, smutsig tvätt osv i ett enda sammelsurium i hela lägenheten.

När kommer jag lägga mig i kväll?

Inga kommentarer: