onsdag 16 oktober 2013

Slitsmissöde

Eftersom vädret i Amsterdam inte direkt levde upp till förväntningarna så fick vi roa oss med att utforska den kommersiella sidan av stan (nej, vi besökte faktiskt Van Gogh-muséet, Anne Franks hus och jag tog en egen tur till Amsterdams väskmuséum också). Det blev ingen urspårad shopping men bland fynden fanns en svart pennkjol - typiskt legitimt jobbplagg - som invigdes i går.

När jag så i går eftermiddag stod i hissen på jobbet, såg jag i spegeln att slitsen där bak på kjolen nära nog var och nosade på anständighetsgränsen, i alla fall i jobbsammanhang. Eftersom jag aldrig provade kjolen innan jag köpte den i lördags, så konstaterade jag bara krasst att jag visst missat den lilla detaljen som tog bort ordet "jobb" (skulle också nästan kunna ersättas av mer passande prefix) i "jobbkjol".

Nåväl, "en gång lite oanständig, ingen gång lite oanständig", tänkte jag medan jag stegade ut ur hissen och med mina sedvanligt stora kliv småsprang till nästa möte.

När jag gick förbi ännu en spegel ett par timmar senare hade slitsen definitivt passerat anständighetsgränsen - ja, man kan väl uttrycka det som att slitsen vid det här laget sträckte sig uppåt dit benen slutar. Mina stora älgsteg i kombination med en inte alltför imponerande kvalitet på plagget i fråga hade resulterat i att sömmen gått upp!

Vid denna uppenbarelse började arbetsdagen att lida mot sitt slut. Återstoden av dagen skulle ju emellertid fyllas med kör och tisdagsvin, och det kändes inte riktigt bra att komma till kyrkan och upptäcka att den slitsade kjolen hade förvandlats till ett förkläde

Tiden hade som vanligt hunnit springa iväg och nu var goda råd dyra. Precis innan jag lämnade kontoret slet jag med mig en häftapparat som jag slängde ned i väskan. Väl framme på kören tog jag tag i Ch och väste: "slitsen på min kjol leder ända upp i Mumindalen; kan du hjälpa mig att häfta ihop fanskapet?".

Det kunde hon.

Ihophäftad kjol. Med undantag för någon häftklammer som glänser till, så tycker jag häftapparaten kom väl till sin rätt; helt onödigt att hålla på att sy och krångla.

Inga kommentarer: