måndag 6 september 2010

Fantastiska ComHem

Sitter och lyxar till det med lite måndagssurfning; något som inte är möjligt hemma. ComHem har nämligen på något vänster tagit ifrån mig den möjligheten. Det fina med ComHem är därutöver att deras lösning ”tre hål i väggen” innebär att jag inte heller har TV eller fast telefoni. ”Sabbar vi en sak, så sabbar vi allt”, liksom.

Det hela upptäcktes i tisdags kväll, varpå jag i den sena timmen tålmodigt beslöt mig för att avvakta tills dagen därpå. Det var således i onsdags som jag fick nöjet att bekanta mig med ComHems eminenta kundservice. Efter att inte helt utan svordomar tagit mig förbi den automatiska varianten (”här förklarar du med egna ord vad du behöver ha hjälp med”) fick jag till slut kontakt med en mänsklig varelse.

Samtal 1:
En disträ röst förklarar att jag kommit till supporten för bredband. När jag förklarar att jag har problem med samtliga tjänster får jag till svar att jag inte kan få hjälp med TV eller telefoni; det får jag ta med deras supportavdelningar. Därefter blir jag upplyst om att man utfört arbete i mitt hus under dagen och att något då kan ha gått snett.

- Har du frågat om dina grannar har samma problem?
- Nej
- Då får du göra det, annars skickar vi inte ut någon tekniker. Felet kan ligga hos din egen utrustning.
- Verkar det särskilt sannolikt om man nyligen utfört arbete i mitt hus?
- Det kan det vara.

Samtal 2:
En disträ röst förklarar att jag kommit till supporten för TV. När jag förklarar att jag har problem med samtliga tjänster får jag till svar att jag inte kan få hjälp med bredband eller telefoni; det får jag ta med deras supportavdelningar. Därefter blir jag upplyst om att man utfört arbete i mitt hus under dagen och att något då kan ha gått snett.

- Har du frågat om dina grannar har samma problem?
- Nej
- Då får du göra det, annars skickar vi inte ut någon tekniker. Felet kan ligga hos din egen utrustning.
- Verkar det särskilt sannolikt om man nyligen utfört arbete i mitt hus?
- Det kan det vara. Men du! Du kan ju koppla om TV:n till marknätet så kan du se SVT och fyran i alla fall.

Problem solved. Not.

Samtal 3:
En någorlunda trevlig röst förklarar att jag kommit till supporten för telefoni. När jag förklarar att jag har problem med samtliga tjänster får jag till svar att man utfört arbete i mitt hus under dagen och att det låter som om något gått snett i samband med detta.

- Vi skickar en tekniker, det blir tyvärr inte förrän om en vecka
- Så du tror inte att det är fel på min egen utrustning??!
- Nja, det verkar väl inte så sannolikt. Vi beklagar besväret, du kommer självklart inte debiteras för tiden under avbrottet.

Så – på onsdag ska jag förhoppningsvis vara uppkopplad igen. Ja, om det inte är min egen utrustning det är fel på…

1 kommentar:

AK sa...

Hahaha, det är ju klockrent!