lördag 11 september 2010

Rödvinsfilosoferande

När jag var på bröllop för ett par veckor sedan hade jag en trevlig dansk-svensk filosof till bordsgranne. Allt mellan himmel och jord avhandlades runt bordet under kvällen, men döm om min förvåning när jag fick ett mejl från nämnda filosof om att han nu skrivit en krönika i Berlingske Nyhedsmagasin "med anledning av vår diskussion". En smula oroad över vad jag ställt till med läste jag igenom texten som visade sig handla om det korrekta Sverige; landet, vars invånare snällt rättar sig i ledet och stöter ifrån sig allt obehagligt som inte faller inom ramen.

Jo, det var ett ämne som kom upp, i synnerhet med tanke på det stundande valet och Sverigedemokraternas vare eller icke vara i valdebatten. Intressant och tänkvärd läsning, om än en smula hårddraget i några fall.


Jag och min filosofiske bordsgranne.

Inga kommentarer: