måndag 11 juli 2011

Tysk humor

Sista veckan innan semestern är påbörjad. Förutom att en massa rapporter ska levereras så behöver jag också packa ihop min arbetsplats eftersom vi kommer flytta in i den nyrenoverade delen av byggnaden under semestern. Min kollega Frank sa att han skulle packa sina kartonger och se till att de kom på plats på en gång. Han misstänkte att detta kommer bli lite som på Titanic; det är fler passagerare än platser i livbåtarna.

Frank är från Tyskland och således stereotypt humorbefriad. Det händer dock att han skämtar, men alltid med samma likgiltiga tonfall, varför det är omöjligt att avgöra om han menar allvar eller inte. Jag fortsatte i alla fall på Franks linje och svarade att jag ju i så fall - bokstavligen - hade mitt på det torra eftersom kvinnor och barn fick företräde på Titanic (ja, åtminstone i filmen...). "Ach so", suckade Frank och fick något bekymrat i blicken.

Återstår att se om han har flyttat sina saker i morgon.

Inga kommentarer: