lördag 23 februari 2013

Klänningar, klänningar...

För ett år sedan (ja, inte på dagen för ett år sedan men motsvarande lördag) hade jag vid den här tiden gått och lagt mig på en luftmadrass i St Mikaelsskolan i Mora. Utmaningen var att åka Vasaloppet Öppet Spår dagen därpå och jag minns att den korta natten var trygg och drömmen fylld av sång... nä, så var det faktiskt inte alls, jag var jättenervös och drömde att jag försov mig.

I år halvligger jag i stället i framför Mello i soffan hemma i Öret. Det känns lite konstigt - AK och Marbe är i vanlig ordning på plats i Mora - men samtidigt väldigt skönt. Dagen har bestått av semletårta (både till för- och eftermiddagsfikat), löptur, mysig fika med A och sist men verkligen inte minst: underhållning av Fia och Ami, som är kvar i Örebro.

Leka Björnen sover; springa runt, runt i lägenheten; dansa till Små Grodorna; bada fötterna och därefter välta ut fotbadet; gå igenom innehållet i min handväska; låta mammas garderob agera utklädningslåda är bara några av dagens aktiviteter. Just det senare fick även mig så inspirerad att jag till Amis stora förtjusning började prova mina gamla balklänningar, som nyttjades flitigt under studietiden.

Tre stycken, och så min kusins klänning som jag lånade en gång, har burits under åren. Det är väl ett rimligt antal för en basgarderob? Fast Kronprinsessan har ju förstås fler...

Likt en modell ur Ellos postorderkatalog poserar jag här i min första egna balklänning, som syddes upp till min studentbal 2000.

Klänning nummer två införskaffades till KTH:s 175-årsjubileum. Herregud, kungen och drottningen var ju där!

Med en avslappnad arm på kakelugnsfrisen visas här den klänning som jag fick på min 23-årsdag och sedan bar på min egen diplomering 2005. Sedan dess har ceremonierna lyst med sin frånvaro. Fast vad är väl en bal på slottet...?

Inga kommentarer: