söndag 27 april 2008

Vinglas eller tandborstmugg?

Det är väldigt bra att ha en mamma som man kan göra Paris med. Vi har exempelvis samma uppfattning om vad man ska prioritera. Förutom shopping och uteserveringar, så är det obligatoriskt med ett glas vin och lite snacks på hotellrummet innan middag på trevlig restaurang.

Eftersom det lilla familjehotellet vi alltid bor på inte har sådana bekvämligheter som minibar, är man helt enkelt förvisad till tandborstmuggarna om man nu inte vill halsa vinet direkt ur flaskan.

Av någon anledning hade vårt dubbelrum endast en tandborstmugg, varför jag gick ned till receptionen för att be om en till. Jag tog för givet att deras engelska borde vara bättre än min franska, så jag frågade på engelska om jag kunde få en till mugg.

"You want glasses for wine?", frågade mannen i receptionen och började gå mot det lilla hotellköket.

Något besvärad försökte jag vidhålla att det var just till tandborsten jag ville ha ett glas, men när mannen såg smått frågande ut, tillade jag att det gick bra med vilket glas som helst.

Mannen kom tillbaka med två vinglas, knappast avsedda för floursköljning.

Inga kommentarer: