måndag 9 november 2009

Så var det den där chokladmoussen...

Jag är sååå uttråkad! Har sovit en stund, men nu är jag åter vaken och samtidigt för slö för att gå ur sängen... nu är åtminstone vattnet tillbaka och jag har laddat upp med en stor kopp honungsvatten.

Lördagens hemgjorda chokladmousse föregicks av en extra tur till ICA samt en smärre eldsvåda. AK hade tipsat mig om ett "jättelätt" recept som bara innehöll smält choklad, äggvitor och grädde.
Jojo, rätt så lätt. Det började med att yttepyttelite (nåja...) vatten råkade komma i chokladkastrullen under vattenbadet (men det var ju bara att hälla bort. Eller?). Sedan råkade chokladen stelna lite för fort. Därefter var det omöjligt att smälta chokladen igen (grynig massa kändes inte rätt). Efter att ha konsulterat mamma fick jag veta att även yttepyttelite vatten inte var ok och att det bara var att börja om igen. Sagt och gjort - iväg till ICA för att handla ny choklad.

Denna gång kom inget vatten i chokladsmeten, grädden och chokladen fick rätt temperatur nästan samtidigt och inte en gnutta äggula kom med när jag separerade vitorna. Med full koll på läget började jag röra samman allt och kunde nöjt konstatera att nu, nu kunde inget stoppa mig. Då ser jag eldsvådor i ena ögonvrån och upptäcker till min förfäran att en kökshandduk legat lite för nära gasspisen (som av någon anledning inte var avstängd...) och tagit eld. Snabbt som attan tog jag den brinnande handduken och slängde ned den i slasken.

Med en odör av bränt linne och en chokladnedskvätt spis kunde jag till slut se på mina tre chokladmousseskålar med stolthet.

Inga kommentarer: