torsdag 27 januari 2011

Klass 9A

Såg på TV i morse att Mikaelskolan i Örebro kommer att stå värd för programmet Klass 9A. Serien, där en av Sveriges tio "sämsta" skolor ska få hjälp av erfarna och dokumenterat skickliga pedagoger.

För en sisådär 15 år sedan gick jag i klass 9A på Mikaelskolan i Örebro. Hade man velat göra ett program om min klass, tro? Det hade nog blivit bra TV, ex:

* om den gången Matte-Märta tvingade mig och Karin att stå och räkna tomma förbipasserande bussar utanför Matte-Märtas lägenhet kl 06 på morgonen. Med detta statistiska underlag fick vi sedan skriva ett offentligt brev till kommunen och påtala de allvarliga miljöproblem och det resursslöseri som just dessa bussar gav upphov till. Både Nerikes Allehanda och Radio Örebro uppmärksammade de två flickornas miljöengagemang och vi var med i lokalpressen i flera dagar efteråt. Allt slutade med att Örebro Kommun drog in bussjäveln och Matte-Märta kunde sova gott om tidiga morgnar.

Varför vi gjorde det? För att slippa kvarsittning, vilken vi naturligtvis ådragit oss på grund av sen ankomst...

* om den gången SO-Jörgen godkände att jag, Karin och Aron gjorde ett SO-arbete som gick ut på att göra mellanstadiebarn uppmärksamma på jordens snedfördelade resurser. Barnen delades in i grupper, vars medlemsantal stod i proportion till de olika världsdelarnas befolkningsmassor. Därefter fick varje grupp en påse godis, dimensionerad efter motsvarande världsdels BNP. Bråk utbröt och barnen förstod varför det var krig i världen. SO-Jörgen tyckte det hela var en fantastisk ide.

Själva drog vi oss undan med den största godispåsen av alla.

... ja, det finns många anekdoter och det fanns många lärarorginal på Mikaelskolan. Jag vill dock inte påstå att det rådde pedagogisk kris i skolan, som det tycks göra nu. Merparten av mina klasskamrater klarade sig bra på gymnasiet och av dem som jag har någorlunda koll på i dag - vilket jag ska erkänna inte är många - har det blivit folk av allihop.

Fast lite coolt hade det ju varit att bli TV-kändis vid 15 års ålder. Mitt liv kanske hade sett helt annorlunda ut?

1 kommentar:

AK sa...

frågan är väl om det hade varit till det bättre?