måndag 2 april 2012

En helg i passionens tecken

Helgen har dominerats av inte mindre än två konserter med Bachs Johannespassionen. Det har med andra ord inte blivit så mycket praktiska göromål denna helg. Annat var det för en vecka sedan. Då inventerade och rensade jag garderoberna och fick faktiskt till en helt ok struktur.

Syftet med det senaste garderobsinköpet var att få till en sk svettgarderob, dvs en garderob där använda kläder snabbt kunde hängas undan i stället för att utgöra klädberg på slumpmässigt utvald möbel (att jämföra med en tamburmajor - möbeln alltså). Därifrån skulle kläderna, vid ett senare och mer lämpligt tillfälle, slussas vidare till tvätten alternativt till vädringsstationen på balkongen.

Problemet med denna setup var att jag stod där med tre knökfulla garderober och en som vid varje veckoslut (i den bästa av världar) skulle stå tom. Efter visst övervägande förflyttades därför Klänningar - kategori vardag till svettgarderobens högra del, medan de använda kläderna fick hålla till till vänster. På så vis maximerade jag garderobsutrymmet men kunde ändå behålla idén om ett slutet system.

Det blev en riktigt fin kompromiss och för att belöna mig själv och min strukturella förmåga så belönade jag mig själv med en ny klänning (som än så länge hänger på min provdocka Miranda; sedan blir det till höger i svettisen) och ett par nya skor.

Bild från dagens konsert i St Matteus Kyrka. Kommer spontant att tänka på min engelsklärare som alltid tjatade om att man inte skulle hålla på med bilder om de inte tillförde texten något (bildstrategin var ju annars smart - den kunde i bästa fall uppta en halv sida)... Men alla gillar ju bilder i blogginlägg, så jag kör på en bild ändå.

Inga kommentarer: