torsdag 2 augusti 2012

Besök på Freeport och utvecklande shopping

Det klassiska Freeportbesöket brukar inledas med en tur till Filippa K och det är också där jag fastnar och gör större delen av mina inköp (främst jobbkläder, i alla fall ibland). Därefter har det blivit något av en tradition att göra ett mer exotiskt tillslag på Odd Molly. Inte riktigt min stil egentligen men det är sådär lite busigt och säkert utvecklande att gå utanför trygghetszonen. Dessutom känner jag mig på något vis alltid lite vuxen i Odd Molly - det finns ju faktiskt inte en innerstadsmorsa utan minst fem Odd Molly-plagg i garderoben. Så mycket mer än dessa två butiker brukar jag inte hinna med.

Nåväl, dagens besök kom att genomföras med en annan taktik. Jag gick runt och sparande först för att därefter välja ut vad som vore värt att satsa på. När jag mötte upp AK, Marbe och barnen för att äta lunch hade jag min bild tämligen klar. Jag skulle samla ihop mina russin i nämnda två butiker och därefter göra ett kort besök på Acne, varpå jag var beredd att åka hem. Acne visade sig dock ha bättre utbud än förväntat, så för att kunna ta det lugnt och njuta av ögonblicket, bad jag AK & Co. att åka hem i förväg.

En klänning och ett par jeans senare tyckte jag att jag ju lika gärna kunde spana lite i de - för mig - relativt outforskade övriga butikerna när jag ändå hade tid på mig. Bland annat var jag inne och sprang i heminredningsbutikerna och kom glatt därifrån med servettringar (de ser ut som "fingerringar"; de kommer ha en given plats vid alla kommande kungliga högtider), två höga ljusstakar (jag tyckte att det kunde vara fint med en högre modell, lite som på Nobelfesten, liksom. Så mycket stake var det emellertid inte i dessa ståtliga ljusstakar, eftersom en av dem gick sönder under hemfärden...), servetter, bordsdekorationer i form av pärlor (just de kan dock komma att stanna kvar här i Götet; Ami tyckte pärllängderna var så fina att hon just nu sover med dem i sängen) och små söta fat för nyligen begagnade tepåsar. Andra besöka resulterade i hårvårdsprodukter och lite smink.

Likt en packåsna kom jag många timmar senare in till stan igen med pendeln. Jag konstaterade nöjt att jag inte bara hade nya goodies i mina shoppingpåsar, utan också nya erfarenheter.

Inga kommentarer: