måndag 25 augusti 2008

Voilà!


Japp! Det blev en lasagne! Jag har inte smakat och jag vet inte om den kommer ge mig magsjuka, men vacker är den.

Att göra egen béchamelsås existerar inte i min värld, varför jag vid de andra mycket få lasagnetillfällena har använt mig av Keldas ostsås som substitut. Likväl, enligt min bok om hur man ska se bra ut naken ska man skippa alla halvfabrikat och bara äta typ stenåldersmat (eller hur det nu var). Tveksamt om lasagneplattor fanns på stenåldern, men eftersom Keldas ostsås inte ens fanns förra seklet, körde jag med riven ost och gräddmjölk i stället.

Jo, köttfärssås, plattor och riven ost varvas; sedan hälls gräddmjölk över hela härligheten innan allt åker in i ugnen. Nu ska jag ju erkänna att detta béchamelsubstitut inte är min idé, utan snarare ett tips ifrån I. Likväl, mina tips om hälsosam stenåldersmat och eliminerandet av halvfabrikat får nästan den här bloggen att framstå som en recept- och hälsoblogg.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Baby...

Smält smör och ha i mjöl. Häll i mjölk tills konsistensen är ganska lös (den tjocknar till sig sen). Krydda och ha i lite ost för smakens skull. Voila: bechamel ^^

MiaLotta sa...

Jajaja, bara för att du faktiskt lagar mat man kan äta... Dessutom är min gasspis livsfarlig. Det blev bl a min förra morgonrock varse... ;)