onsdag 28 maj 2008

Mer vitkålssallad

Ok, ska snart sova, men bara glömde...

När jag i dag skulle stoltsera med min hemmagjorda vitkålssallad på lunchen, möttes jag av stor skepis. "Säkert att du har gjort den själv... du har den ju till och med i en pizzasalladburk". Jaha, där fick man för att jag försökte återvinna pizzasalladsburken från förra helgens pizzasvull.

Ja, det var helt omöjligt att övertala mina kollegor om att jag faktiskt skapat något i matväg, som dessutom var ätbart, på egen hand. Mm, så för att ge svar på tal, kommer här det berömda receptet - MiaLottas HEMMAgjorda vitkålssallad (nästan som en receptblogg det här; vem hade kunnat tro det?):

* Ett helt/en del vitkålshuvud (man kan också ha lite rödlök och morötter)
* En del olja
* En del vinäger
* En del strösocker

Ja, fråga mig inte hur stor mängd man egentligen ska ta av respektive ingrediens; man får helt enkelt köra på känsla. Riv vitkålen med osthyvel. Värm oljan, vinägern och sockret (det ska endast sjuda - inte koka; mamma var väldigt tydlig på den punkten... å andra sidan kan det här ha varit en ren säkerhetsföreskrift, då jag en gång i tiden har kastat ut en kastrull med brinnande olja genom fönstret). Häll den förhoppningsvis oantända vätskan över vitkålen. Salta och peppra. Et voilá!

Hm, mm, jag kan minsann själv. Actually.

Inga kommentarer: