onsdag 13 februari 2008

Billiga skor och billiga skor

Det blev en liten tur på stan i dag, till slut, och den kom att inbegripa ett besök i en av stans skoaffärer.

Det var längesedan jag flyttade ifrån Örebro, men vissa saker kan jag inte påminna mig om att jag någonsin tyckt varit normalt beteende. Som att expediterna inte hälsar när man kommer in i en folktom butik, till exempel.
Jag kom in butiken, sökte den apatiska expiditens blick - utan gensvar - och började botanisera bland skorna. Efter att ha provat ett antal skor, kom expiditen fram och visade sig vara jättetrevlig.
"Hittar du något intressant?", kvittrade hon och fortsatte menande mot skorna jag provade: "Ja, det där är ju dyra skor, väldigt fiint märke, men nu är de på rea". Hon sa det inte på något snobbigt sätt (tro mig - man kan inte riktigt låta snobbig och prata närkingska på samma gång...); vi "i:ar" visserligen här i Närke, men det är bara ett dialektalt inslag, som komplement till den något kverulerande satsmelodin.
Jag tittade på märket, Fly London, och sedan på prislappen, 1400 kr, och var precis på väg att, av ren nyfikenhet, fråga vad ordinarie pris hade varit.
Som tur var hann jag aldrig ställa min fråga, då det visade sig att 1400kr var ordinarie pris och att skorna nu var nedsatta till 500kr.
En annan sak jag heller inte förstår är att man som expedit utgår ifrån vad kunden tycker är billigt och inte billigt (sedan att kunden är osminkad och synnerligen sunkigt klädd, borde spela mindre roll).
Efter moget övervägande motstod jag frestelsen att svara: "Sådana billiga skor köper inte jag..."

Inga kommentarer: