onsdag 5 november 2008

Dagens klant...

Hemma efter en trevlig fika med H. Thaikycklingsoppa och sedan en stabbig bit kladdkaka på det. Behöver jag säga att jag fortfarande är mätt... (och då inte främst på grund av soppan...)?

Det var ett tag sedan följetongen "dagens klant" förekom här på bloggen. Detta beror inte på brist på klantiga incidenter, utan enbart för att jag har haft mer intressanta saker att skriva om (exempelvis mina nageldekorationer eller gnäll över att någon köpt "min" kofta).

Men nu är det dags att rapportera. Jag hade besök av två webutvecklare på jobbet i dag. Inte för att jag någonsin har varit eller kommer bli en hacker, men några programeringstermer har jag ändå tvingats skaffa mig koll på sedan KTH-tiden.

Av erfarenhet vet jag att jag som tjej ibland blir tagen för att vara dum i huvudet (jag som eh... aldrig slänger ur mig korkade saker...) och definitivt inte förväntas kunna mer om datorer än att skärmen är det som ser ut som en TV. Just därför kände jag att jag denna gång genast skulle ge ett seriöst intryck av att vara både initierad och business minded.

Strax innan mötet insåg jag att vår klippa på kontoret, Emy, inte var på plats och kom då på att jag ju behövde plocka i ordning i möteslokalen, samt fixa fika.

Helt i enlighet med min sedvanliga tidsplanering anlände mina två besökare medan jag balanserade ett fat trista kex ovanpå mitt anteckningsblock. "Behöver du hjälp att bära?", frågade den ena killen när vi hälsat, varpå jag svarade att allt var helt under kontroll och började hälla upp kaffet i kaffekannan. Ungefär en tredjedel kom utanför och rann ut på bänken och sedan längs med skåpluckan. "Ojdå...", utbrast en av killarna, medan den andra mer hade en uppsyn likt en fågelholks.

Första intrycket var följaktligen varken seriöst eller business minded... Triumfen är dock att det är jag som avgör huruvida de får uppdraget eller inte, och följaktligen är det jag som ska behagas, oavsett vad de tycker om mig.

Tror jag ska be dem köpa med sig fika nästa gång :)

Inga kommentarer: