tisdag 13 januari 2009

10 bra vägar till jobbet

Efter att man tagit reda på vem man är och vad man kan, så är nästa steg att börja fundera på hur man söker jobb. Nedan återges ett axplock ur "10 bra vägar till jobbet":

1) Använd Arbetsförmedlingen

Jag har haft tre jobb och jag har aldrig fått dem genom Arbetsförmedlingen... men tja - nu sitter jag ju med skägget i brevlådan, så det kanske var det som var problemet...

4) Starta en jobbklubb
Är det sådant man får starta-eget-bidrag för?


5) Svara på platsannonser
Förmodligen bokens mest användbara tips...

8) Gå utbildningar som ger jobb direkt
Vad fasen, min utbildning gav jobb direkt men inte jobb efter drygt tre år... Men rekommendationen tycks vara att satsa på en KY-utbildning i stället.

Slutligen finns tips på saker man bör kontrollera innan ansökan skickas iväg:
* Står det rätt namn och adress på kuvertet?
* Är ansökan utan stavfel?
* Har du fått med några av dina positiva egenskaper?

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja, det kan ju verka lite fånigt att påminna om men faktum var att Dan under sitt ivriga jobbsökande sin sista termin på Handels fick ett svar där de skrev: ”Tack för din ansökan! Vi har nu valt ut de som gått vidare till intervju... (etc). Nästa gång rekommenderar vi att du läser igenom din ansökan innan du skickar iväg den så att det står rätt företagsnamn i den.” Han hade glömt byta namn på företaget han ”SÅ gärna ville jobba för” i sin standardansökan innan han skickade iväg den. Helt ärligt kan jag dock inte komma ihåg om han gick vidare på intervju men han fick iaf inte jobbet. :-)