tisdag 13 januari 2009

Arbetsintervjun

Jag känner att jag måste fortsätta följetongen om jobbsökartipsen.

Följer man de 10 råden om hur man får ett bra jobb, är första anhalten arbetsintervjun. Inför arbetsintervjun ska man först och främst kolla upp adress och telefonnummer till den eventuella arbetsgivaren, samt passa tiden. Andra bra förberedelser är att ta reda på information om företaget, skriva en lista på frågor du kan tänkas få respektive fråga själv, tänka igenom hur du tror arbetsgivaren vill att du uppför dig.

Just listan med frågor att ställa själv är snabbt färdigställd om man följer söka-jobb-häftets rekommendationer:

Exempel på frågor du kan ställa:
* Vad innebär jobbet?
Jag själv har alltid trott att detta var något man skulle ha koll på innan man sökte jobbet...

* Finns det chans för mig att utvecklas på den här arbetsplatsen
Är det verkligen troligt att man skulle kunna få: "nej, inte en chans..." till svar?

Till Arbetsförmedlingens försvar ska jag säga att några fler riktigt vettiga frågor också nämns.

Svårt att klara sig utan är emellertid de frågor man inte bör ställa:

Några exempel...
* Är alla som jobbar här lika urgamla som du?
* Kan man lyssna på iPod när man jobbar?
* Om det är för tråkigt kanske jag slutar efter en dag.

Återigen, för att mildra sarkasmen en smula så tillhör de senare tipsen häftet för "nyvuxna" och är förmodligen skrivna med glimten i ögat. Vad jag däremot har svårare att se det humoristiska i är att listan sägs innehålla "tio frågor du ska hålla för dig själv", medan åtminstone jag bara kan räkna dem till åtta...

1 kommentar:

Anonym sa...

Det känns som arbetsfömedlingen är en förlängning av SFI och Soc...

Men kul läsning för oss som slipper vara med om det :D

// TT