onsdag 28 januari 2009

Tössebageriet

Sent som attan - hög tid att sussa! Ska ju dessutom träffa min övervakare på Arbetsförmedlingen i morgon förmiddag, så bäst att jag är redo och utvilad.

Jag bara måste dokumentera att jag faktiskt gått 12 054 steg i dag (eller snarare i går...)! Då är jag nog rätt förlåten för träningsskolket.

De sista 4000 stegen blev resultatet av kvällens lilla trevliga promenad (i skrivande stund inser jag hur många pensionärspoäng den meningen genererar). Gick ned till Valhallavägen och gjorde misstaget att gå förbi Tössebageriet, som hade semlor i alla fönster - åh, vad jag blev sugen! Men på fredag när mamma kommer blir det semlor. Hoppas jag i alla fall.

Det roliga med Tössebageriet är att namnet faktiskt kommer ifrån grannbyn, där mamma vuxit upp och där vi numera har vårt sommarställe. Utanför Åmål i Dalsland ligger Tösse kyrka och inte långt därifrån ligger Tössestugan, där min kusin har serverat våfflor under ett antal somrar.

Anledningen till att ett konditori på Karlavägen i Stockholm bär samma namn är att kvinnan som öppnade konditoriet i början av förra seklet kom från just Tösse och tyckte namnet passade bra för hennes affärsverksamhet i huvudstaden.

En liten lokal historielektion, minsann!

Inga kommentarer: