torsdag 22 januari 2009

Introduktionskurs i att söka jobb

I dag har jag varit på äventyr hos Arbetsförmedlingen igen. Denna gång var det obligatoriskt informationsmöte som stod på programmet, och vi var en tapper skara på 25 personer som med spänd förväntan skulle få livsavgörande råd (runt fem personer hade med sig anteckningsblock... jag var inte en av dem, men däremot så stal jag en penna...).

För att få ytterligare ett matnyttigt dokument att lägga till studieluntan (dvs broschyrerna för "nyvuxna" respektive gammelvuxna) fick vi föreläsarens powerpointbilder med oss hem.

Några godingar från föreläsningen:

* Vi informerades om hur vi kan komma i kontakt med Arbetsförmedlingen. Detta kan göras på tre sätt: genom internet, per telefon, samt genom besök.

Frågan är om skaran som uppenbarligen hittat dit, verkligen är målgruppen för denna information...

* Arbetsförmedlingen kan inte bara hjälpa oss att hitta jobb; vi kan även få hjälp med att "klargöra förutsättningarna". Detta kan ske genom att träffa en arbetspsykolog och göra begåvningstest.

... och om man inte anses ha några "förutsättningar" efter testet - var får man jobba då? På Arbetsförmedlingen...?

Deltagare: "Hur många jobb förmedlar ni per år"
Föreläsare: "Tja... konstigt nog finns det ingen statistik över det... ja, arbetsgivarna ringer ju inte upp oss och berättar när de anställt någon som varit inskriven här... Men jag har pratat med flera som har fått jobb!"

Kommentar överflödig

Jag är faktiskt på vippen att anmäla mig till någon av de frivilliga söka-jobb-kurserna. Jag är särskilt intresserad av kursen om hur man kan söka jobb mer kreativt.


Inga kommentarer: